Beste relatiebeheer software

Bestaande klanten leveren over het algemeen meer op dan nieuwe klanten. Relatiebeheer is daarom cruciaal voor het succes. Met deze software maakt relatiebeheer efficient en eenvoudig.

Klantrelatiebeheer is belangrijk voor alle bedrijven, ongeacht in welke branche of grootte van het bedrijf. En het opbouwen en onderhouden van relaties met klanten en partners is van cruciaal belang voor succes. Relatiebeheer gaat niet enkel over het bijhouden van contactgegevens, maar over het begrijpen van klantbehoeften, het herkennen van verkoopkansen en het efficiënt beheren van de hele klantreis. En wil je dit echt goed aanpakken, dan komt relatiebeheer software om de hoek kijken. 

Relatiebeheer software is dus een goede keuze, maar hoe bepaal je dan welke relatiebeheer software bij jou past? 

Wij namen daarom de populairste aanbieders onder de loep en hebben de 5 beste relatiebeheer systemen op een rij gezet.

De 5 beste relatiebeheer softwarepakketten van dit moment: 

Alle mogelijke CRM pakketten bekijken en vergelijken? Bekijk dan ons complete overzicht en vergelijk de CRM software pakketten op prijs, functies en reviews. 

Vergelijk CRM pakketten

Inhoudsopgave

#1 - Hubspot - meest uitgebreide gratis relatiebeheer software

Hubspot is een veelzijdige tool, met bovendien een gratis versie beschikbaar. Voor zelfstandigen of kleinere MKB-bedrijven die overwegen om met Hubspot te starten, biedt de gratis variant al vrij veel mogelijkheden. Specifiek op het gebied van relatiebeheer biedt Hubspot veel mogelijkheden. Het beheren van klantrelaties is namelijk erg eenvoudig in Hubspot. Als je specifieke eisen hebt voor een CRM systeem, dan kun je overwegen om voor een betaalde versie te kiezen. Hoewel Hubspot misschien duurder is in vergelijking met andere CRM systemen, zijn de uitgebreide functies en mogelijkheden het zeker waard. Ik raad je zeker aan om de mogelijkheden van Hubspot eens te bekijken. De kans is groot namelijk dat ze ook aansluiten bij jouw wensen. 

Relatiebeheer met Hubspot

Hubspot biedt een inzichtelijk overzicht van je volledige verkooptraject, van het initiële contact tot de uiteindelijke facturatie. Je hebt een helder zicht op de hele tijdlijn, met de mogelijkheid om taken en openstaande punten eenvoudig toe te voegen. Relatiebeheer staat hierbij centraal en dat merk je. Je kunt namelijk precies volgen hoe betrokken een potentiële klant of lead is. Heb je bijvoorbeeld een mail verzonden? Hubspot laat je zien of deze gelezen is, waarna je gerichte vervolgstappen kunt plannen. Alle tussenstappen kun je makkelijk vastleggen, waardoor je een complete ‘kaart’ hebt van je relaties. 

Uitgebreide gratis versie

Waar veel CRM systemen in hun gratis versies beperkte functionaliteiten aanbieden en niet voldoende bieden aan diegene die serieus met CRM aan de slag wilt, zet Hubspot net een stap verder met hun aanbod. Ik vind de gratis versie van Hubspot echt verrassend compleet, met tal van gratis tools voor zaken als contactbeheer, facturatie, marketing, emailmanagement, sales, CMS en meer. Als startende ondernemer of MKB’er is het zeker de moeite waard om te onderzoeken of Hubspot’s gratis versie voldoende mogelijkheden biedt. 

Enkele aandachtspunten bij de gratis versie: 

In de gratis versie ontbreekt directe klantondersteuning, hoewel je wel toegang hebt tot de Hubspot online community.

De kosten kunnen snel oplopen wanneer je wel meer functionaliteiten nodig hebt, buiten de gratis versie. 

Toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid

Gezien het brede scala aan functies, kan het even duren voordat je volledig vertrouwd bent met Hubspot. Ondanks dat het platform toegankelijk en gebruiksvriendelijk is, kan het in het begin wat overweldigend overkomen. Gelukkig biedt Hubspot uitgebreide documentatie, waardoor je makkelijk inzicht krijgt in alle beschikbare mogelijkheden en je snel je weg kunt vinden. Relatiebeheer is eenvoudig en overzichtelijk. Binnen een paar klikken kon ik alle belangrijke informatie terugvinden of toevoegen voor mijn klanten en leads. 

Voordelen Hubspot

  • Compleet alles-in-een pakket
  • Marketing en sales zijn nauw met elkaar verbonden
  • Verschillende integratie mogelijkheden
  • Uitgebreide automatisering opties die tijdwinst opleveren
  • Zeer uitgebreid gratis pakket
  • Flexibiliteit in het kiezen van individuele modules of gecombineerde pakketten

Nadelen Hubspot

  • De kosten voor de betaalde pakketten kunnen in eerste instantie afschrikken
  • Enige investering in tijd vereist om het systeem volledig te begrijpen
  • Ontbreken van klantenservice in de gratis variant

Bekijk volledige review

Reviews

Op Trustpilot en Capterra wordt Hubspot geprezen om de gebruiksvriendelijkheid en de eenvoud in gebruik. Er wordt geschreven dat de reports en dashboards erg prettig werken en de informatie in blogs en artikelen enorm helpen bij het opstarten en werken met Hubspot. Er wordt zelfs genoemd dat Hubpsot beter is dan de meeste CRM pakketten. Daarentegen zijn er ook vrij veel negatieve reviews over de customer service. Er wordt geschreven dat deze wel eens te wensen over laat. Vooral bij het gratis account zijn er veel klachten over de customer service. Goed om dus te realiseren dat je bij een gratis account vrijwel geen hulp kunt verwachten. Op trustpilot scoort Hubspot 3,3 van de 5 sterren. Op Capterra heeft Hubspot echter 4,5 uit de 5 sterren behaald. 

Eindconclusie

Hoewel de kosten kunnen stijgen, biedt Hubspot een breed scala aan functies die de investering zeker waard zijn. Het is raadzaam om zorgvuldig de mogelijkheden van zowel de gratis als de betaalde versies te overwegen. Mocht je bedrijf groeien terwijl je de gratis versie gebruikt en je stuit op beperkingen (bijvoorbeeld het aantal relaties dat je kunt opslaan), dan is een upgrade naar een betaalde versie onvermijdelijk. Wees je wel bewust van de bijkomende kosten, die aanzienlijk kunnen zijn.

Een opvallend kenmerk van Hubspot is de mate van ondersteuning en gemak, en dit is al merkbaar vanaf het gratis pakket. Voor wie op zoek is naar een allesomvattend relatiebeheersysteem, is Hubspot zonder twijfel een uitstekende keuze. Het vergde van mij enige tijd om Hubspot volledig onder de knie te krijgen, maar dankzij de intuïtieve opzet kon ik er vlot mijn weg in vinden.

 

#2 - Pipedrive - relatiebeheer voor verkopers

Pipedrive is speciaal ontworpen met het oog op de behoeften van verkopers en legt daarbij een sterke focus op relatiebeheer. Het biedt niet alleen gebruiksgemak en volledige controle over je sales pipeline, maar stelt je ook in staat om je klantrelaties effectief en efficiënt te beheren. Het maakt gebruik van geavanceerde AI-functies om verkoopactiviteiten te stroomlijnen en terugkerende taken te minimaliseren. De 'Sales Assistant'-functie biedt zelfs automatiseringssuggesties gebaseerd op jouw specifieke gebruikspatronen. Pipedrive is, naar mijn mening, een erg prettig pakket, biedt veel mogelijkheden en helpt je alles uit je leads en klantcontact te halen. 

Relatiebeheer en inzichtelijke verkooprapporten

Pipedrive stelt je in staat om een diepgaand overzicht te hebben van je volledige verkooptraject, vanaf het initiële contact tot aan het uitbreiden van bestaande klantrelaties. De tool bevat gedetailleerde, op maat te maken rapporten die niet alleen inzicht bieden in activiteiten zoals demo’s, gesprekken en e-mails, maar ook in de kwaliteit en diepgang van je klantrelaties. Hierdoor krijg je een duidelijk beeld van:

  • Hoe lang de gemiddelde verkoopcyclus duurt
  • De conversieratio’s tussen verschillende verkoopfases
  • Waar er knelpunten in het proces zijn en wat daarvan de oorzaken kunnen zijn
  • De dashboards, die je volledig kunt personaliseren, geven je dagelijks inzicht in je KPI's en voortgang en kunnen gemakkelijk gedeeld worden met belanghebbenden

Klantrelaties centraal

Elk contact dat je invoert in Pipedrive wordt behandeld als een lead met een potentiële verkoopmogelijkheid. De status van elke klantrelatie wordt overzichtelijk gepresenteerd, waardoor je je verkoopfunnel moeiteloos kunt aanpassen aan diverse branches. Bovendien kun je activiteiten, zoals bellen of mailen, eenvoudig plannen en synchroniseren met je eigen agenda. En dat werkt heel prettig, want zo laat je geen kansen onbenut.

Voordelen Pipedrive

  • Gebruikersvriendelijkheid: een intuïtieve tool die makkelijk in gebruik is
  • Heldere visuele weergave van verkooppipelines
  • Sterk gericht op dealmaking en verkoopsautomatisering
  • Uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding
  • Geautomatiseerde workflows, zoals e-mail verzending en opvolgacties
  • Ruime integratiemogelijkheden met diverse software

Nadelen Pipedrive

  • Beschikt over beperkte marketingfuncties, hoewel integratie met marketing tools (zoals Hubspot of Zapier) goed mogelijk is
  • Enkele koppelingen met populaire tools (zoals Activecampaign en Mailchimp) zijn niet naadloos geïntegreerd

Bekijk volledige review

Reviews

Opvallend is dat op Trustpilot 78% van mensen die een review hebben ingevuld, Pipedrive beoordeeld met 5 sterren, erg goed dus. Hierin komt vooral de deskundigheid en service van Pipedrive naar voren. Daarnaast wordt er benoemd dat Pipedrive een van de eenvoudigste CRM systemen is en daarbij een prettig en behulpzaam platform met veel video’s en artikelen met uitleg. De negatieve reviews en verbeterpunten die aangedragen worden, hebben vooral te maken met het onboarden en overstappen naar Pipedrive. Dit is bij een aantal mensen niet vlekkeloos verlopen. 

Eindconclusie

Als je een Sales CRM zoekt dat eenvoudig te implementeren en hanteren is, dan kan ik Pipedrive zeker aanraden. Pipedrive focust zich voornamelijk op sales en deals en is echt een specialist op het gebied van sales. Het biedt daarbij perfecte mogelijkheden voor relatiebeheer en hoe jij meer uit je relaties kunt halen. Voor een geïntegreerde aanpak van marketing én sales zijn er andere tools die wellicht beter aansluiten.

Wat Pipedrive sterk maakt, is de gebruiksvriendelijkheid, de geavanceerde sales automation features en de heldere rapportages en dashboards die zicht bieden op zowel voortgang als uitkomsten. Hierdoor is Pipedrive bijzonder geschikt voor kleinere tot middelgrote ondernemingen met een verkoopafdeling.

#3 - Salesforce - Meest complete relatiebeheer en CRM voor MKB

Salesforce is het meest complete CRM voor grote en groeiende bedrijven. Salesforce heeft de mogelijkheid om mee te groeien met de grootte van je bedrijf. Fijn, want op die manier kun je het softwarepakket van Salesforce aanpassen en uitbreiden met diverse modules. Ik vond de mogelijkheden voor relatiebeheer ook super. Alle klantactiviteiten staan op één plek, wat het lekker overzichtelijk maakt. Daarnaast heeft Salesforce veel automation functies die met name grote e-commerce bedrijven laten groeien.

Toegankelijkheid

Een van de meest opvallende kenmerken van Salesforce is de eenvoudige toegang tot gegevens. Van accountbeheer en contacten tot leads en verkoopinformatie - alles staat centraal. Dit betekent dat relatiebeheer zeer efficiënt en effectief wordt, omdat alle relevante klantinformatie slechts een klik verwijderd is. Ik kon erg eenvoudig rapportages bekijken en workflows creëren. Het dashboard werkt eenvoudig en intuïtief, waardoor ik makkelijk mijn weg vond in Salesforce. 

Wat Salesforce te bieden heeft:

Binnen Salesforce ligt de focus op groei, maar vooral op relatiebeheer. Dit komt tot uiting in functies zoals:

  • Lead- en contactbeheer: Een centraal punt om relaties op te bouwen en te onderhouden
  • Beheer van verkoopkansen: haal alles uit je leads en contacten
  • Workflows en automatisering: om terugkerende taken te minimaliseren
  • Aanpasbare rapportages en dashboards
  • Mobiele CRM-toepassing voor relatiebeheer onderweg

Het kostte me wat tijd om vertrouwd te raken met Salesforce, maar de voordelen voor relatiebeheer zijn overduidelijk. Wanneer je marketing, sales en customer support wilt integreren binnen één platform, dan kan ik Salesforce zeker aanraden. Ook bij groeiambities zul je met Salesforce niet snel een ander CRM platform nodig hebben. Salesforce biedt veel mogelijkheden waardoor je eigenlijk niet beperkt wordt binnen de mogelijkheden die ze bieden. 

 

Voordelen van Salesforce

  • Uitgebreide hulpmiddelen voor relatiebeheer, binnen alle stadia van de klantreis
  • Goede klantondersteuning
  • Expertise in verkoop en marketing
  • Inzichtelijke rapportage en analysemogelijkheden
  • Veel integraties met andere tools en software

Nadelen Salesforce

  • Hogere kosten vergeleken met andere CRM-systemen
  • De geavanceerde functies vereisen een leercurve
  • Mogelijkheid van extra implementatiekosten met een consultant

Bekijk volledige review

Reviews

Salesforce scoort op Capterra een gemiddelde van 4,4 van de 5 sterren. Gebruiksvriendelijkheid en professionaliteit blijft hierbij naar voren komen. Ook de mogelijkheid om te integreren van externe partijen wordt hoog gewaardeerd door de gebruikers. Ook wordt de mogelijkheid om de gehele pipeline in de gaten te houden benoemd. Gebruikers vinden het hierbij prettig dat ze hierdoor een voorspelling kunnen doen. De nadelen die benoemd worden is de prijs die wat aan de hoge kant is en het opstarten en implementeren van alle gegevens vrij lang duurt. 

Eindconclusie

Salesforce domineert de CRM-wereld en met goede reden. Voor bedrijven die hun relatiebeheer serieus nemen, biedt het een ongeëvenaarde reeks hulpmiddelen en functies. Ondanks de initiële leercurve is de investering de moeite waard, en met de schaalbaarheid van het systeem, is het onwaarschijnlijk dat je snel naar een ander CRM zult zoeken.

 

#4 - Teamleader - Beste CRM voor het opbouwen van klantrelaties

Teamleader is niet alleen een efficiënte work management tool voor het opstellen van offertes, beheren van projecten en factureren, maar staat ook sterk als een CRM systeem. Teamleader legt nadruk op relatiebeheer, waardoor het beheren en opbouwen van duurzame klantrelaties een makkie wordt. Belangrijke klantgegevens en interacties worden centraal opgeslagen, waardoor het verspreiden van gegevens over verschillende bestanden of spreadsheets tot het verleden behoort. Hierdoor heb je een perfect overzicht van je klantenbestand, sales, projecten en facturen.

Procesoptimalisatie en Professionaliteit

Teamleader heeft een intuïtief design en is daardoor snel eigen te maken. De rapportagefunctie, in het bijzonder die van klantinteracties, biedt heldere en uitgebreide inzichten die het relatiebeheer verder versterken.

Klantenbeheer en Sales

Het invoeren van klantgegevens, zelfs met enkel het KvK-nummer, levert je direct alle relevante informatie. Heel handig. En daarbij kun je ook agenda’s beheren en klanten koppelen aan afspraken en zien je collega’s gelijk wanneer je beschikbaar bent. 

Offertes kun je in Teamleader snel en makkelij kaanpassen aan je eigen huisstijl. Vervolgens kun je de offertes direct delen met je klanten. Vervolgens kunnen je klanten deze gelijk online goedkeuren, waarna jij met een enkele klik deze offerte omzet naar een factuur. En dat gaat je echt tijd besparen. 

Gebruiksvriendelijkheid en opstarten

Ik vond het even duren voordat ik vertrouwd raakte met de tool, zo vond ik het customizen van een factuursjabloon vrij technisch en duurde het even voordat ik een master project planning onder de knie had. De basisinrichtingen gaan daarentegen wel vrij snel.  

Uitgebreide ERP Mogelijkheden

Teamleader biedt de mogelijkheid tot het vormen van een omvangrijk ERP-systeem. Met modules voor relatiebeheer, projectmanagement en meer, kunnen integraties met tools zoals Exact, Twinfield en Mailchimp eenvoudig worden gerealiseerd.

Voordelen Teamleader

  • Sterk in relatiebeheer en CRM-functionaliteiten
  • Gemakkelijk bestaande relaties toevoegen
  • Uitgebreide integratiemogelijkheden
  • Automatische CRM-vulling dankzij agenda integratie
  • Beheer van productaanbod is eenvoudig

Nadelen Teamleader

  • Voor enkele geavanceerde functies zijn er wellicht betere alternatieven
  • Kosten kunnen oplopen, zeker voor kleine bedrijven kan dit een minpunt zijn

Bekijk volledige review

Eindoordeel Teamleader

Teamleader is een dynamische tool met veel mogelijkheden. Het is een moderne tool welke je relatiebeheer en projecten makkelijk kan versnellen en professionaliseren. Teamleader werkt intuïtief en is gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Met zijn rijke functionaliteiten, vooral op het gebied van relatiebeheer, en integratiemogelijkheden, positioneert Teamleader zich als een waardevolle aanwinst voor het MKB. Ik vond de prijs eerst vrij hoog, maar Teamleader verdient zich snel terug. Vooral voor MKB kan ik Teamleader absoluut aanraden. 

 

#5 - Simplicate - Beste relatiebeheer software voor zakelijke dienstverlening

Simplicate maakt zijn naam waar door het beheer van klantrelaties op een eenvoudige en overzichtelijke manier te stroomlijnen. Het biedt een eenvoudige aanpak voor onder andere sales en leads, relatiemanagement, projectmanagement, planning, facturatie en HRM. Allemaal binnen één tool die er ook nog visueel aantrekkelijk en professioneel uitziet. 

Eenvoudig en toegankelijk

Tijdens het inrichten van Simplicate werd me snel duidelijk dat Simplicate heel toegankelijk is.Daarbij kreeg ik tijdens de implementatiefase van het CRM-component goede ondersteuning. Het creëren van een georganiseerde sales pipeline is een fluitje van een cent. De beginfase vergt enige tijd, vooral met betrekking tot projectinstellingen, maar eenmaal vertrouwd is het een fijne tool. Het personaliseren van factuursjablonen is verrassend eenvoudig dankzij de aanpasbare online templates.

CRM en projectmanagement in één

Simplicate heeft uitgebreide CRM-functionaliteiten en richt zich vooral op MKB-bedrijven die op uurbasis werken. Het dient als een allesomvattende oplossing voor relatiebeheer en projectmanagement. En wil je er een compleet ERP-systeem van maken, dan bieden koppelingsmogelijkheden met bijvoorbeeld Exact en Twinfield een uitkomst. 

De kracht van Simplicate ligt in zijn mogelijkheid om een efficiënte workflow van lead tot project te realiseren. Daarnaast biedt Simplicate heel fijne moderne rapportages waardoor je eenvoudig het overzicht behoudt. Hoewel het prijskaartje voor alle modules aan de hogere is, is de investering de moeite zeker waard. Het gemak en wat je ervoor terugkrijgt vind ik zeker opwegen tegen de kosten. Simplicate betaalt zich namelijk zeker terug. 

 

Voordelen Simplicate

  • Gebruiksvriendelijkheid en gemakkelijk zelf starten
  • Transparante workflow van prospect naar project en van offerte naar betaling
  • Geavanceerde rapportagemogelijkheden
  • Naadloze integratie met populaire boekhoudtools voor het MKB
  • Uitgebreide urenregistratie tools
  • HR-module voor uitgebreid personeelsbeheer

Nadelen Simplicate

  • Beperkte standaard integraties voor zeer kleine MKB-bedrijven
  • Abonnementen voor minimaal 5 personen
  • Enkele ontbrekende functies zoals de iDEAL-koppeling
  • Aardig prijzig voor kleine bedrijven die niet alle functionaliteiten benutten

Bekijk volledige review

Eindoordeel Simplicate

Voor MKB'ers die op zoek zijn naar een alles-in-één relatiebeheer en projectmanagement tool, is Simplicate de topkeuze. Het is intuïtief, modern en bijzonder geschikt voor bedrijven die op uurbasis of projectbasis werken. Ik kan Simplicate zeker aanraden. De software is zeker de moeite waard om uit te proberen.

Ook interessant voor jou:

Appwik expert

Het beste relatiebeheersysteem voor jouw situatie?

Download gratis onze checklist om het beste programma te kiezen. Aan de hand van 8 vragen ontdek je waar je op moet letten en welke functies je echt nodig hebt.

Download gratis checklist

Vragen over relatiebeheer software?

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over relatiebeheer en CRM software. Daarom vind je hieronder antwoord op de meestgestelde vragen.

Wat is relatiebeheer?

Relatiebeheer is een werkwijze waarbij het optimaliseren van alle contacten met klanten centraal staat. Relatiebeheer wordt doorgaans Customer Relationship Management (CRM) genoemd, maar ook wel als relatiemarketing of verkoopbeheersysteem.

Om het contact met de klanten nog beter te maken, kiezen ondernemers vaak voor relatiebeheer software. Met dit CRM relatiebeheersysteem wordt elke klant een gepaste waardepositie aangeboden op basis van haar of zijn wensen. Dit alles gebeurt op basis van de interacties die de klant het een bedrijf heeft gehad. Al deze informatie wordt centraal opgeslagen.

Waarom online relatiebeheer software?

Een relatiebeheersysteem heeft vele voordelen. Zo zorgt het voor betere acquisitie, tevreden klanten en meer aanwas van nieuwe klanten. Je blijft in control over verkoopprocessen binnen je bedrijf met overzicht over de laatste contacten, wat er is besproken en welke opvolging een klant nodig heeft. In een relatiebeheer systeem kun je ook makkelijk opnemen of een klant jarig is, of dat zijn dochter net haar diploma heeft gehaald. Kleine dingen die mogelijk een grote impact hebben op jouw bedrijf.

Relatiebeheer en management

Elke afdeling van jouw bedrijf profiteert dus van de voordelen. Het management kan met online relatiebeheer projecten opdelen. Hierdoor bewaar je het overzicht door grote projecten behapbaar te maken. Ook kun je gemakkelijk een weekplanning maken, waardoor je meer structuur krijgt.

En met de workflowmanagement-functie beheers en verbeter je de workflow en regel je dat de juiste informatie bij de juiste medewerker komt. Wanneer een workflow is beëindigd kun je vaststellen of deze effectief is verlopen. Zo kun je precies zien hoeveel tijd je spendeert aan een bepaalde workflow.

Software relatiebeheersysteem en marketing

Met een online relatiebeheer is het ook mogelijk om een marketingcampagne van A tot Z te organiseren. In het relatie beheersysteem kunnen de behoeften en de wensen van een klant worden ingevoerd, waardoor de marketingafdeling een veel beter beeld heeft van de klant en dus een effectievere campagne kan opzetten. Ook krijgen de medewerkers een betere leadgeneratie door terugkoppeling van resultaten en conversie van scorekansen.

Relatiebeheer en sales

Voor de verkoopafdeling is het heel handig om klanten te verdelen in verschillende categorieën. Hierop kunnen ze hun benadering van de klanten baseren. Met CRM relatiebeheer software kan dit, omdat het is voorzien van de functie ‘relaties categoriseren’. 

Verder vergroot je de effectiviteit van de salesafdeling doordat het relatie beheer systeem hen helpt te focussen op de meest winstgevende klanten en het kosteneffectief omgaan met onrendabele klanten. En last but not least: online relatiebeheer zorgt voor een gestroomlijnd follow-upproces door overzichtelijke workflows en de salesafdeling te herinneren aan vervolgafspraken.

Relatiebeheer en klantenservice

Ook de klantenservice plukt de vruchten van een relatie beheer systeem. Sommige CRM pakketten zijn namelijk voorzien van een ticketsysteem. Als een klant een vraag heeft, wordt in het relatiebeheersysteem een ‘ticket’ aangemaakt met een eventuele vraag of probleem. Deze kan vervolgens worden doorgestuurd naar de juiste afdeling of team. De medewerker kan gegevens van de klant inzien in het klantenbestand en bekijken of de klant eventuele voorgaande vragen heeft gehad en de vraag dus adequaat afhandelen.

Verder bevordert CRM relatiebeheer software de persoonlijke benadering van klanten omdat alle contactmomenten zijn opgeslagen. Hierdoor weet je altijd precies wat er tot nu toe is besproken met een klant en wanneer. Tot slot werkt ook de klantenservice effectiever met behulp van een relatie management systeem doordat elke de gemiddelde afhandeltijd kan worden gemeten en, waar nodig, verbeterd.

Hoe kies je het beste relatiebeheersysteem?

Er is een groot aanbod van relatiebeheersystemen op de markt. Ieder systeem biedt net wat andere toepassingen en functies, maar er is ook veel overlap tussen de systemen onderling. Bij Appwiki vind en selecteer je eenvoudig verschillende relatie management systeem. Alleen voordat je daarmee start, doe je er verstandig aan om eerst een lijst op te stellen van je wensen en je doelen. Voordat je relatiebeheer software vindt en selecteert, moet je al een scheiding maken door jezelf een aantal vragen te stellen:

  • Wat is het uiteindelijke doel van een relatiebeheer programma? Bijvoorbeeld sales genereren, inzicht krijgen in voortgang van projecten of je klantenservice verbeteren?
  • Welke functionaliteiten zijn voor jouw organisatie essentieel?
  • Welke bedrijfsprocessen moet het systeem faciliteren en ondersteunen?

Download de CRM checklist

Benieuwd welke functies en mogelijkheden voor jou handig zijn? Download onze gratis CRM checklist en ontdek in 8 vragen wat je nodig hebt en welk relatiebeheersysteem bij je past.

CRM tool checklist

Wat zijn de voordelen van relatiebeheer software?

Veel ondernemers zijn regelmatig onderweg en je wilt klanten altijd en overal te woord staan. Relatiebeheer software met een app of CRM applicatie is dan ideaal, want je hebt de klantgegevens altijd bij de hand. Je vergeet nooit meer een afspraak waardoor je relatiebeheer altijd optimaal is en kunt eenvoudig in zien wat besproken is met een klant.

Relevante artikelen

charles-deluvio-456508-unsplash.jpg
27 februari 2024

Zo ondersteund een CRM jouw marketingcampagnes

Marketing automationCrm

CRM software is tegenwoordig van cruciaal belang voor marketing.

Lees meer 
18 september 2023

Wat zijn de beste CRM apps?

Crm
18 december 2019

Hoe doe je efficienter en effectiever acquisitie met een CRM?

tijd besparenWorkflowmanagementCrm
30 mei 2017

Verschil tussen ERP en CRM

ErpCrm
Products